X

سردخانه خرما (صنعتی) طراحی، ساخت و اجرا با قیمت مناسب

09128472398 کارشناس فروش
سردخانه خرما
طراحی و ساخت انواع سردخانه خرما برای مناطق جنوبی کشور. مشاوره 100% رایگان. دارای گردش هوا، کنترل دما.
البرز برودت
البرز برودت

خرما یکی از محصولاتی است که بسیار مقوی و پرخاصیت بوده و به همین دلیل طرفداران بسیاری نیز در جهان دارد. ایران نیز چه از لحاظ تولید و چه از لحاظ مصرف خرما در جهان دارای رتبه ی بالایی می باشد ولی خرما زیاد نمی تواند زیر نور آفتاب دوام بیاورد. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را درباره ی نگهداری خرما در سردخانه برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

چگونگی نگهداری خرما در سردخانه

سردخانه خرما

همانطور که قبلا هم گفتیم هر محصولی برای نگهداری در سردخانه صنعتی یک سری قوانین و اصول دارد که باید آن ها را رعایت کنیم تا آسیبی به محصولاتمان وارد نشود. معمولا خرما را باید وقتی که رنگش بین کهربایی و قهوه ای تیره رسید باید به سردخانه بفرستیم.  در ادامه نکاتی را درباره ی نگهداری خرما در سردخانه با شما بیان می کنیم.

کنترل دما

خرما محصولی بسیار حساس است و نباید بگذاریم که دچار شوک دمایی شود یعنی نباید بگذاریم که تغییرات دمایی به آن آسیبی وارد کند. تنها بازه ی دمایی مناسب برای نگهداری خرما در سردخانه دمای منفی پنج تا مثبت پنج درجه سانتی گراد است. اگر دما زیر منفی پنج درجه برسد باعث یخ زدگی خرما شده و اگر دما بالای مثبت پنج درجه برسد باعث گندیدگی خرما می شود. پس این بازه ی دمایی بهترین بازه برای نگهداری خرما است.   

نوع چیدمان محصول

بسته بندی خرما  

چیدمان و نوع بسته بندی خرما بسیار مهم است اگر شما مجهزترین سوله  و سردخانه را هم داشته باشید ولی دسته بندی شما مناسب نباشد محصول شما از دست خواهد رفت.

بهداشت

قطعا یکی از مهم ترین اصول که باید در سردخانه ها رعایت شود اصول بهداشتی است و این موضوع برای خرما نیز دارای حساسیت بالاتری است که زیرا خرما میوه ای حساس است. اتاق های سردخانه باید عایق بندی مناسبی داشته باشند و درون آن ها باید دارای نور کافی و تمیز باشد و محیط نگهداری محصولات باید خالی از حشرات و میکروب ها و ... باشد. 

گردش هوا

گردش هوا مهم ترین قسمت در نگهداری خرما و بقیه محصولات است. سوله سردخانه شما باید تهویه هوای مناسب داشته باشد وگرنه محصولات آسیبی جدی خواهند دید. هوای خنک باید در تمام قفسه ها و پالت ها به طور مرتب و یکنواخت درحال گردش باشد تا یک اوضاع پایدار در سردخانه ایجاد شود و محصولات خراب نشوند. 

علاوه بر نکات بالا نکات دیگر نیز برای نگهداری خرما وجود دارند مثلا وقتی رطوبت خرما بین 10 تا 15 درصد است بهترین زمان برای بسته بندی و قرار دادن آن در سردخانه است و اگر رطوبت محصول پیش از 20 درصد باشد باید قبل از ارسال به سردخانه رطوبت گیری کنید. خرما دارای سه نوع نرم و خشک و نیمه خشک است که معمولا نوع اول به سردخانه برای نگهداری فرستاده می شود.

چرا به سردخانه نیاز داریم؟

سردخانه صنعتی

دلایل زیادی برای نگهداری خرما در سردخانه نیاز دارد که خب اولین و مهم ترین آن جلوگیری از فاسد شدن آن است. همانطور که گفتیم خرما نمی تواند زیاد در هوای گرم و زیر نور خورشید دوام بیاورد. مورد دوم این است که زمان برداشت خرما معمولا از تابستان تا اوایل پاییز است ولی به دلیل تقاضای بالا در بازار و پرطرفدار بودن این محصول آن را در سردخانه برای فصول دیگر نیز نگهداری می کنند. دلیل دیگر نیز صادرات است. ایران بیش از نیمی از تولیدات خرمای خود را صادرمی کند و به همین دلیل استاندارد های سختگیرانه ای در زمینه وجود دارد که یکی از این ها نگهداری در سردخانه های مجهز و تمیز و با رعایت اصول است. 

عوامل موثر بر طرز کار سردخانه

چند عامل وجود دارند که بر طرز کار سردخانه تاثیر می گذارند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

دما

سیستم سرمایشی سردخانه باید به گونه ای باشد که بتواند در تمام نقاط سردخانه دمای مورد نیاز برای نگهداری محصول را فراهم کند وگرنه محصولات آسیب خواهند دید.

زمان

زمان از دو لحاظ اهمیت دارد. اولی این که مدت زما پیمودن صفر تا صد سرمایشی چقدر است که هرچه قدر این زمان کم تر باشد بهتر است. و دوم اینکه باید ببینم محصول چقدر زمان نیاز دارد تا پیش از ارسال در سردخانه بماند. 

نوع چیدمان

چیدمان خرما در سردخانه

نوع چیدمان خرما در سردخانه بسیار مهم تر از محصولات دیگر است. حتی اگر در هنگام چیدمان آسیب فیزیکی به محصولات وارد نشود چیدمان و بسته بندی غلط در جعبه ها و پالت ها می تواند منجر به نرسیدن هوای تازه و خنک به محصول و در نتیجه خراب شدن محصول شود پس به بحث چیدمان بسیار توجه کنید.

خیلی ممنون که تا آخر این مقاله همراه البرز برودت بودید امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد.

 

     

    



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید