X

خرید و قیمت سردخانه میوه (زیر صفر و بالای صفر)

09128472398 کارشناس فروش
سردخانه میوه
فروش انواع سردخانه ثابت و متحرک با دمای بالا و پایین صفر مناسب برای نگهداری میوه جات و صیفی جات
البرز برودت
البرز برودت

امروز در مطلب قصد داریم تا نکاتی بسیار مهم را درباره ی نگهداری میوه در سرخانه ها را به شما بیان کنیم تا در این کار مهم مرتکب اشتباهی نشوید که منجر به خراب شدن میوه ها شود. پس با ما همراه باشید.

سردخانه صنعتی

اصلی ترین دلیل اینکه ما میوه ها را در سردخانه صنعتی نگهداری می کنیم این است که بتوانیم آن ها را به مدت طولانی نگهداری کنیم و این نگهداری آیین نامه خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود باعث فاسد شدن میوه ها می شود. 

نگهداری میوه جات در سردخانه 

همانطور که در بالا گفتیم انسان ها همیشه به دنبال راهی مناسب برای نگهداری بیشتر میوه جات و سبزیجات بوده اند که با پیشرفت تکنولوژی بشر توانست سردخانه را درست کند و به وسیله آن انواع و اقسام چیز ها را اعم از خوراکی، دارو، مواد شیمیایی و میوه و سبزیجات و ... است. معمولا کشاورزان و باغ داران از سردخانه ها زیاد استفاده می کنند تا سود بیشتر به دست آورند. به چه دلیل؟

سردخانه میوه ها

هر محصولی که کشاورزان می کارند دو زمان برای برداشت دارد. یکی زمان رسیدن فیزیولوژیکی و بعدی زمان رسیدن تجاری. حال این دو اصلا چی هستند. زمان رسیدن فیزیولوژیکی یعنی همان وقتی که میوه کاملا رسیده است و از ظاهر آن مشخص است و کشاورز آن را می چیند ولی درست است که این میوه ها تازه و کاملا رسیده هستند ولی تا به بازار برسند که از کیفیت آن ها کم می شود و تقاضای زیادی در بازار ندارند به همین دلیل آن ها را کمی قبل از اینکه کاملا برسند می چینند و در سردخانه نگهداری می کنند تا کاملا ظاهر و کیفیت خود را حفظ کنند. به این زمان چیدن زمان تجاری می گویند. 

چگونگی نگهداری میوه در سردخانه 

نکاتی زیادی درباره ی نگهداری میوه در سردخانه ها وجود دارد. مثلا شما می توانید محصولات را به صورت خرد شده، پوره یا کامل در آن نگهداری کنید. درباره ی دمای آن نیز باید بگویم که حداقل دمایی که شما می توانید میوه جات را در آن نگهداری کنید منفی 12 درجه است یعنی هرچی این دما سرد تر شود به عمر نگهداری میوه نیز اضافه می شود. دمای نگهداری میوه ها در سردخانه با یکدیگر متفاوت است. مثلا دمای نگهداری موز بین 13 تا 15.5 درجه است. باید به این نکته توجه کنیم که دما و رطوبت به گونه ای باشد که به خواص ظاهری و شیمیایی محصول آسیبی وارد نشود. 

نگهداری میوه در سردخانه بالای صفر 

سردخانه بالای صفر

وقتی صحبت از نگهداری محصول در سردخانه بالای صفر به میان می آید یعنی اینکه محصول قرار است بلافاصله پس از نگهداری در سردخانه به بازار عرضه شود. یعنی مدت نگهداری آن بسیار کوتاه است. معمولا در اینجور مواقعی از سردخانه بالای صفر استفاده می کنند. بعضی ها فکر می کنند که انبار کردن محصولات در سردخانه کار بسیار آسانی است و محصولات بعد از رسیدن به سردخانه باید وارد آن شوند ولی این کار به این آسانی نیست و دقیقا از لحظه برداشت محصول شما باید مراحل خاصی را طی کنید که در ادامه به آن ها می پردازم. 

برداشت

مرحله اول برداشت محصول از زمین است. باید دقت کنید که بافت میوه در هنگام برداشت آسیب نبیند. همچنین میوه ها در مقابل تغییرات دمایی و جای نگهداری آن ها بسیار آسیب پذیر هستند. همچنین برای برداشت میوه ها از زمین از سبد های خاصی برای هر میوه استفاده می کنند مثلا سبد های چوبی، پلاستیکی و... که هر یک برای یک میوه ساخته شده اند. 

حمل و نقل محصول

در هنگام حمل و نقل میوه ها باید بسیار مراقب آن ها باشید. هرگونه شوک فیزیکی و یا تغییرات دمایی ممکن است به میوه ها آسیب وارد کند. همچنین برای حمل نقل میوه ها معمولا از کامیون های یخچال دار استفاده می کنند. در این صورت باید مراقب باشید که میوه ها در کانتیر طوری جاگیری شوند که هوا به درستی در آن جریان داشته باشد و همچنین باید حواستان باشد که در دما در تمام نقاط کانتیر یکسان باشد. و نکته آخر اینکه اگر در همان روزی که محصولات را برداشت کردید امکان حمل و نقل وجود نداشت باید بتوانید جا و شرایط مناسب را برای نگهداری میوه ها فراهم کنید یعنی میزان دمای هوا، رطوبت، بسته بندی و ... همه باید طبق استاندارد های تعیین شده باشد. 

انتقال میوه به سردخانه 

برای انتقال میوه به سردخانه باید مراحلی را طی کنیم. پس از آنکه میوه ها به سردخانه رسیدند باید درجه کیفیت آن ها را مشخص کنیم. ابتدا باید کیفیت ظاهری آن را مشخص کنیم و پس از آن با استفاده از آزمایشگاه کیفیت خود محصول را مشخص کنیم. 

پاکسازی میوه ها

پس از درجه بندی و آزمایش و دسته بندی اولیه نوبت به شست و شو و ضد عفونی کردن محصولات می رسد. برای شستن محصولات چندین راه وجود دارد. اولین راه این است که با استفاده از دستگاه های آب پاش یعنی با پاشش آب آن ها را شست یا اگر میوه ها به ضربه فیزیکی حساس هستند می توان از تانکر آب استفاده کرد . آن ها را به طور شناور در آن ها قرار داد و یا می توان از افشانه های آب استفاده کرد. برای ضدعفونی کردن محصولات می توان از محلول های قارچ کش محاز استفاده کرد که آسیبی به میوه وارد نکنند یا میوه ها را در مدت و دمای معینی در آب داغ قرار داد.

ذخیره سازی در سردخانه

مرحله آخر ذخیره کردن محصولات در سردخانه است. چون در سردخانه های بالای صفر هدف از نگهداری محصولات عرضه زود به بازار است بسته بندی های آن ها نیز مناسب عرضه در بازار است. مثلا بعضی ها از بسته بندی های شکیل و پلاستیکی برای نگهداری محصول استفاده می کنند. همانطور که قبلا هم گفتیم برای نگهداری هر دسته از میوه جات دمای مشخصی وجود دارد. مثلا برای نگهداری مرکبات دمای بین صفر تا پنج درجه سانتی گراد مناسب است. اما میوه هایی مثل آلبالو، زردآلو و آلو سیاه را باید در دمای بین منفی یک تا مثبت یک درجه سانتی گراد نگهداری کرد. میزان رطوبت نیز باید بیش از 90 درصد باشد اما برای بعضی از میوه جات تا 85 درصد نیز قابل قبول است. 

نگهداری میوه در سردخانه زیر صفر 

سردخانه زیر صفر

معمولا زمانی میوه ها را به سردخانه زیر صفر منتقل می کنند که می خواهند آن ها را به مدت طولانی نگهداری کنند. برای این منظور باید محصولات را به روشی خاص بسته بندی کرد و به انبار سردخانه فرستاد.

به طور کلی می توان گفت که نگهداری میوه ها در سردخانه زیر صفر شامل چهار مرحله می باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

پیش سرد کردن میوه ها

در این مرحله همانطور که از عنوان آن هم می توان فهمید میوه ها را پیش از ورود به سردخانه سرد می کنند و دمای آن را پایین می آورند ولی این کار به چه علتی انجام می شود؟ به این علت که میوه ها دچار شوک دمایی نشوند یعنی یک دفعه و در مدت زمان کوتاهی دمای آن ها پایین نیاید چون اگر دچار شوک دمایی شوند ممکن است که ظاهر آن ها چروکیده شود و حتی میوه ها یخ بزنند. به همین دلیل در اتاق های مخصوص این کار میوه ها را قبل از ورود به انبار اصلی سرد میکنند. در این قسمت بسته بندی محصولات نیز اهمیت پیدا می کند. دسته بندی محصولات باید به گونه ای باشد که دما و هوای سرد به کامل به همه جای آن ها برسد و همچنین دمای اتاق باید به صورت پیوسته پایین بیاید.

انتقال میوه ها به سردخانه

سردخانه مرکبات

بعد از عملیات پیش سرد کن نوبت به انتقال میوه ها به سردخانه زیر صفر می رسد. شرایط در این اتاق ها باید کاملا مطابق با استاندارد های معین باشد. میزان دی اکسید کربن، اکسیژن، اتیلن و رطوبت هوا جزء مواردی هستند که باید به طور مرتب چک شوند. 

رطوبت

همانطور که در بالا نیز گفتیم میزان رطوبت هوا جزء مواردی است که باید به طور پیوسته چک شود. در سردخانه های زیر صفر معمولا میزان رطوبت بین نود تا نود پنج درصد است ولی گاهی برای بعضی میوه ها اگر به کمتر از این مقدار هم برسد باز مشکل خاصی برای میوه به وجود نمی آورد ولی اگر رطوبت پیش از حد پایین بیاید اثرات بدی رو میوه خواهد گذاشت. مثلا ظاهر آن بسیار چروکیده خواهد شد و همچنین آب داخل میوه خشک خواهد شد و این امر موجب کاهش وزن محصول نیز می شود. 

میزان اتیلن موجود در هوا

اتیلن موجود در هوای سردخانه می تواند باعث گندیدگی میوه شود به همین دلیل باید یه جوری آن را از سردخانه خارج کنید. برای این کار راه های مختلفی وجود دارد مثلا می توانید از مواد جاذب اتیلن مثل متیل سیکلو پروپن یا اوزون استفاده کنید. این مواد اتیلن موجود در هوا را جذب می کنند و جلوی اتصال مولکول های آن به میوه را میگیرند. 

آزمایش مستمر

سردخانه میوه

یکی دیگر از نکات و مراحلی که شما باید در نگهداری میوه ها در سردخانه زیر صفر به آن توجه کنید آزمایش مستر از آن ها مثلا هر ده روز یک بار است. با این کار شما به طور مرتب متوجه اوضاع محصولات خود هستید و اگر محصول در حال خراب شدن بود می توانید خیلی سریع دستور فروش آن را صادر کنید. برای نمونه گیری بهتر است محصولات را با توجه به کیفیت آن ها دسته بندی کرد و در جا های مختلف سال گذاشت تا همه چیز مرتب و با نظم پیش برود. 

خیلی ممنون که تا آخر این مطلب همراه البرز برودت بودید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید